Projecten kosten geld - Projects cost money - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rudy - WaarBenJij.nu Projecten kosten geld - Projects cost money - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rudy - WaarBenJij.nu

Projecten kosten geld - Projects cost money

Door: Rudy

Blijf op de hoogte en volg Rudy

25 November 2014 | Suriname, Paramaribo

SCROLL DOWN FOR ENGLISH

Dag iedereen in de kouwe landjes, tijd om wat van me te laten horen. Waar ben ik zo allemaal mee bezig? Wel, elke morgen zit ik 'op kantoor' in een luchtig hoekje van de computerklas te werken aan die dingen waar de mensen hier niet zo goed in zijn, en die ik in de loop van de tijd geleerd heb, vooral op de Communicatiedienst van het gemeentebestuur. Mijn werk bestaat vooral uit teksten schrijven, nakijken, en de website van het gastenverblijf Kosindo vervolledigen en verfraaien. Neem maar eens een kijkje op www.surinamelodge.nl (in deze tekst werken geen links, dus dit adres even kopiëren en in je browser plakken) Krijg je geen 'goesting' om ook eens te komen?

Wat voor teksten schrijf ik dan wel? Projectbeschrijvingen (met begroting), want vooral onder de drijvende kracht van mr. Frits, die intussen geen onderwijzer meer is, maar sociaal werker aangesteld door de overheid, groeien ideeën uit tot werkelijkheid. Maar tussen droom en daad blijven praktische bezwaren, nl. geld, geld en nog eens geld. Dus het stappenplan is heel eenvoudig: er komt wat geld binnen, en we kopen wat het meest dringend is op het moment. En ik had nooit gedacht dat ik een schooier zou worden, maar mensen, ik geloof in wat ze hier doen, want ik zie met eigen ogen hoe het vooruit gaat … naarmate er geld is. Krediet kunnen ze hier niet krijgen. Voortdurend roeien met de riemen die we hebben.

Een voorbeeld: de waterleiding. Eerst was er een kroetoe (dorpsvergadering – ik was er zelf bij, namens de schenkers van 50 EUR uit mijn familie - waarop de mensen uitleg kregen, en vernamen dat ze wel eenmalig 50 SRD (zo'n 12 EUR) per gezin moesten betalen, en 10 SRD per maand. In ruil daarvoor krijgen ze 1 kraan (binnen of buiten) waar ruw gefilterd rivierwater uit komt, waardoor ze niet langer met emmers water vanuit de rivier moeten zeulen. Méér water dus ook, en zo meer hygiëne. Drinkwater blijft uit de regentonnen komen, maar dat is niet zo'n probleem. Eerst werden buizen en kranen aangekocht (nog onvoldoende buizen), en dan was het eerste geld op. Net kwam er 6000 SRD sponsoring van METS, het grootste toeristenbedrijf in Suriname, dat nauw met Kajana samenwerkt. Daarmee kunnen ze een voldoende krachtige pomp op diesel kopen. Die gaat bij momenten water stuwen naar een primitieve watertoren in het (hoger gelegen) dorp zelf. Zolang er water in die toren is, blijft er voldoende druk voor het hele dorp. Dit alles is geen toekomstmuziek of werk van lange adem: het gebeurt NU, onder mijn neus, en het gaat snel, want mensen die niet kunnen betalen, leveren werkuren voor het aanleggen van buizen en constructies.

Voor 'mijn' computerklas is elektriciteit op zonnepanelen nodig om ook overdag les te kunnen geven, en adequate verlichting voor 's avonds, want de leerlingen kunnen met moeite hun toetsenbord lezen. Dan is er nog Radio Thijs, de lokale radio van mr. Frits. Die moet uitgroeien tot een echte gemeenschapsradio met groter bereik in het gebied, en de hele dag door educatieve en culturele programma's voor de broodnodige volksopvoeding.

Via deze link: https://www.dropbox.com/sh/lb90lmoi2kkfvqt/AACpeXYxV7nu3yAxQJJAwQJia?dl=0 (kopiëren en plakken) kun je de 3 projecten in detail doornemen en wie weet, beslissen of je 1 of meer ervan wilt steunen, door een eigen kleine bijdrage, of misschien door enige benefietwerking binnen de organisaties waar je actief bent. En misschien droom ik, maar wie weet komt er zo toch wat meer in het laatje. Ik ga niet zomaar rekeninggegevens op het web plaatsen, maar wie wil bijdragen mag dat vermelden in de commentaar hieronder, of me een mailtje sturen. Dan mail ik je de betalingsmodaliteiten, zonder enige bankkosten op een Nederlandse rekening, vanwaar het integraal naar hier wordt doorgesluisd .

Heel binnenkort houden we een eerste avondvullende bioscoopavond voor de dorpelingen met een educatief voorprogramma. De beamer doet het schitterend, en mijn iLOUD box op accu geeft een welhaast professionele surroundklank, die machtig weergalmt in dit houten gebouw. Dus... box hier ook maar achterlaten … Wellicht ook nog deze week vertrek ik met Frans voor 3 dagen naar Gunsi, een dorp meer stroomafwaarts, om daar wat knowhow te verlenen aan een nieuw opgerichte computerklas. Met Frans zal het allemaal wel in orde zijn qua eten en comfort, dus even een nieuwe omgeving. En dan wordt het tijd om af te ronden hier, dus afspraken maken om alles hier voor 9 maanden uit handen te geven, want de computerlessen gaan ook zonder mij door.

Over de dagelijkse gang van zaken niet zoveel te vertellen. Ik vind het nog altijd prima hier, veel genegenheid van jong en oud, nooit alleen, de warmte is hier niet uitsluitend letterlijk te nemen. Weer eens vliegen de weken te snel voorbij, en er is deze keer geen sprake van bedenktijd: ik weet gewoon dat ik hier volgend jaar zelfde periode weer sta bij mijn 'tweede familie'. Ook al om zelf te zien of alle projecten lopen zoals het moet, en zo rekenschap te geven aan het thuisfront.

Zo, tot de volgende keer, en ik hoop op veel commentaren!

------------------------------------------------

Hello everyone, it's time to tell you about my other work here, besides the computer classes. Every morning I'm at my 'office', writing documents for the local organisations, because writing is not what they are really good at. I write project documents, about the new things they are implementing over here: water distribution, solar energy for the computer class, and community radio for health and family education, and also for promotion and preservation of the traditional culture.

These things cost a lot of money, but every penny is well-spent. As I'm doing the accounts too, I can testify that no money is spilt. They have no credit here, so they only buy things when money comes in. The water distribution is a good example. First they bought the tubes and taps with the contributions of each family. People without money pay in labour. Amazing how fast it goes: just digging a ditch and putting the tubes in it: purely manual. A sponsor gave them just enough money to buy a simple diesel pump; Mr Frits is going to get it from town tomorrow. River water distribution means no more getting water from the river in buckets, and more water means more hygiene. When there is more money, they can replace the diesel pump by one on solar energy, and buy a decent filter to produce drinking water (now they – we - drink rainwater kept in barrels).

When pasting this link: https://www.dropbox.com/sh/lb90lmoi2kkfvqt/AACpeXYxV7nu3yAxQJJAwQJia?dl=0 into your browser you'll find the project descriptions, in Dutch, but the figures you can read! If you would like to contribute, please put a comment under this page, or mail me, and I'll contact you.

I'm still very happy over here: people are so kind, and they have become a second family. So no doubt about going back next year and seeing how the projects are evolving. Only a few more weeks to go; it goes way too fast. So that also means making arrangements about the continuation of the computer classes throughout the year. Things must go on without me also, although there are lots of things I can do for them in Belgium too. So, till next time. Hope to read you in the comments.

  • 25 November 2014 - 19:23

    Cathy Coudyser:

    Dag Rudy,

    Geef mij maar alle gegevens. Ik wil wel een financiële bijdrage leveren.
    Als je terug in Knokke bent, horen wel elkaar misschien wel uitgebreid.
    Mvg,

    Cathy

  • 26 November 2014 - 10:33

    Jean-claude Ansaelens:

    Beste Rudy,

    voor mijn part mogen ze binnen een jaar of dertig wel eens een standbeeld voor jou oprichten daar..:-)
    Fantastisch wat voor werk jij daar levert, daar verdwijnen enkele uurtjes in de huiswerkklas in het niet bij!

    Hoewel mijn budgetbegeleider zelfmoord heeft gepleegd :-) zal ik ook een bescheiden bijdrage leveren voor jullie projecten.....in tegenstelling tot veel ngo's verdwijnt bij jullie geen geld aan administratie, publiciteit en loonkosten.......

    tot in 2015!

    vriendelijke groetjes,

    Jean-Claude

  • 27 November 2014 - 17:08

    Rudy:

    Hartelijk dank aan de milde gevers tot nu toe. Wie liever anoniem blijft, kan me ook een mailtje sturen op rudy.vanhalewyn@gmail.com

  • 30 November 2014 - 18:29

    Nelly:

    Beste Rudy,
    Leuk te horen dat alles zo goed besteed wordt. We zien je thuis nog wel eens en horen dan nog wel meer.
    Groetjes Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Vrijwilliger bij Stichting Projecthulp Suriname in Kajana, Gran Rio, Boven-Suriname

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 29061

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 21 December 2013

Vrijwilliger in Suriname / Volunteer in Surinam

Landen bezocht: